info@fixaodona.se

Almost White och önskelista

Eco Almost White är en ny kollektion med ljusa, nästan vita tapeter som namnet antyder. Puder, ljus sand och skimrande grått. En kollektion för den som gillar modern och stram inredning men samtidigt tilltalas av den romantiska stilen.

Sedan jag slutade inom färg- och tapetbranschen för lite mer än två år sedan och istället jobbar med inredning till offentlig miljö tittar jag med ett helt annat intresse på vilka möbler och accessoarer stylisten väljer att plocka in i produkt- och inspirationsbilder. Och med ett växande nyfikenhet för hur man bygger varumärken och vilka signaler man sänder ut genom olika val blir det ännu intressantare att ”hobby-analysera” bilderna för att se om den skriftliga beskrivningen av de nya tapetkollektionerna avspeglas i bilderna.
Nåväl, inspirationsbilderna till kollektionen Eco Almost White innehåller flera möbler och inredningsaccessoarer som finns på min önskelista. Borden Tray från Hay, lampan UnFold och hyllsystemed Stacked från Muuto. *gillar*



Pressbilder: Eco tapeter

Svar och Kivet i olika storlekar

Jag fick frågor i föregående inlägg vart jag inhandlat min trasmatta och de svartvita svamparna (finns även i rött/guld). Svaren ser ni här ovan.
Annars roar jag mig just nu med att frossa i svartvita inspirationsbilder och fundera över gardiner och övriga textilier. Det känns som om det är på tiden att få upp nåt mer i fönstren än vita genomsläppliga rullgardiner. Jag kan bara konstatera att jag har hamnat i det ljuvliga Marimekko-”träsket” igen. En mönsterfavorit är den ojämna cirkeln Kivet som igår inhandlades på metervara. Nu ska jag bara bestämma mig för om tyget ska få bli gardinkappor eller kuddar. I förra huset hade jag Kivet som tapet men samma mönster huserar även på kaffemuggen. Gillar när samma mönster kommer tillbaka men i olika storlekar.



Foto: Hildur Blad och Hus&Hem

Det tog ett halvår att inse

Jag försökte förändra. En flytt kan vara ett ypperligt tillfälle till en annan stil eller åtminstone en liten avstickare mot något annat än hur man inrett tidigare. Jag har kämpat emot länge men nu har jag äntligen insett att grafiskt, svart, vitt och lite grått för att mjuka upp det hela är ”jag” och är här för att stanna. Så när jag äntligen ”försonats” med detta känner jag mig extremt nöjd med att jag legat lågt med inredning och inköp till vårt hem. Men nu har vi bott in oss och jag har känt in stilen, så nu ska det väl snart kunna bli nån ordning här hemma.
Tre inköp i den svartvita färgskalan har jag trots allt gjort under hösten: en finfin dammsugare i svart och vitt som är så tyst och bra på alla sätt och vis, en trasmatta i gråskala och grafiska svampar som passar både här och där.



Foto: Hildur Blad

Granar på tejpen

Idag vill jag tipsa om den fina tejpen jag inhandlade på ICA Maxi för ett litet tag sedan. En vit tejp med gröna granar. Vintrigt utan att bli överdrivet juligt. Enkelt och lite lekfullt.
Just nu använder jag tejpen både för att försluta kuverten med fakturor och till att dekorera min pennburk. Gillar!

Foto: Hildur Blad

Att bygga ett varumärke

Denna onsdag bjöd bland annat på en föreläsning på Näringslivets hus om hur man bygger varumärken. Föreläsare var Jesper Fritzson från reklambyrån IPM Ulricehamn. En intressant föreläsning med en hel del aha-upplevelser. Ett  varumärke byggs inifrån och ut, men värderas utifrån och in. För att bygga ett varumärke gäller det att vara strukturerad. Steg ett är att hitta kärnan i sitt eget varumärke. Fokusera på varumärkets egenskaper och vilka fördelar kunden får av dessa. Vilka värden har varumärket? Hur får det kunden att känna sig? Personlighet. Vem är vi, hur är vi/uppfattas vi när vi använder varumärket. Kärna och essens. Vilka är de emotionella och rationella skälen för konsumenten att välja just mitt varumärke?
Det är ju just så, många av våra val grundar sig i ett emotionellt beslut. Vi bär alla omkring på olika ”valstegar” beroende vilka val som ska göras. Och eftersom vi alla har olika värderingar ser våra stegar väldigt olika ut.
Åh, jag tycker sånt här är så otroligt intressant, även om det kanske blev lite si och så med den kortfattade sammanfattningen såhär på ”nattakröken”. Vad ska man läsa/utbilda sig till om man vill lära sig mer om sånt här?! Annars får jag väl testa på ”learning by doing” och göra ett seriöst försök att bygga upp och utveckla mitt eget varumärke, fixa&dona.

Mobilfoto: Hildur Blad

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Page optimized by WP Minify WordPress Plugin