Hej och välkommen!
fixa&dona är en digital verktygslåda för dig som gillar inredning! Här får du verktyg att koppla ihop hjärna, hjärta & hand för att skapa ett hem och tillvaro som får dig att må bra och utvecklas till ditt allra bästa jag. Att se livet i färg helt enkelt! fixa&dona grundades november 2006 av mig, Hildur Blad. Jag är inredare och färgsättare och skriver om inredning, organiserande och personlig utveckling. Välkommen!

KonMari-metoden är för dig som vill skapa en bestående ordning. För drygt ett och ett halvt år sedan kom jag i kontakt med KonMari-metoden för allra första gången. Jag läste boken ”Konsten att städa” med Marie Kondo och gick med i Facebook-gruppen KonMari Sverige. Jag beslutade mig då för att rensningen inför den stundande försäljningen av vårt funkishus och den efterföljande flytten till vårt nybygge skulle bli den första delen i processen. Jag genomförde en grovrensning med KonMari-metoden i bakhuvudet, men gjorde en del egna anpassningar för att kunna genomföra rensningen på ett bra sätt utifrån dåvarande förutsättningar.

We should be choosing what we want to keep, not what we want to get rid of" - Marie Kondo fixaodona.se

När vi flyttade in i nya huset för 3,5 månader sedan började jag om och följde nu KonMari-metoden. Nu är allt rensat och organiserat, kvar är bara att se över och optimera förvaringslösningarna, men även här är det mesta redan gjort (kolla in min Instagram @fixaodona så ser du bilder). Inom nån vecka eller två går jag i mål. Och – jag måste säga att jag är oerhört nöjd med resultatet. Saker har sin bestämda plats, det är lätt gjort att plocka iordning och jag känner uppskattning för de föremål vi har, är mer noga med vad som får flytta in och upplever en sinnesro som jag aldrig känt förut. Något som ger förutsättningar till det som jag hade som min målbild.

Min egen resa med KonMari-metoden som utgångspunkt, varför jag valde denna metod och vad som skiljer tillvägagångssätt och resultat från mitt tidigare rensande tänkte jag berätta mer om längre fram.

Vad är KonMari-metoden?

KonMari-metoden är skapad av Marie Kondo, ett japanskt organiseringsproffs som ägnat hela sitt liv åt att rensa, organisera och förvara. Hon insåg dock att ordningen trots allt organiserande och smarta förvaringslösningar inte var bestående, vilket gjorde att hon allteftersom utvecklade det som sedan kom att bli hennes egen metod; KonMari-metoden. En metod för dig som vill skapa en bestående ordning.

 

Rensa med KonMari-metoden - fixaodona.se

I sin bok ”The Life-Changing Magic of Tidying Up: The Japanese Art of Decluttering and Organizing” delar hon med sig av sin metod och ger tips och råd till de som vill rensa sina hem en gång för alla. Har du möjlighet att läsa den engelska boken rekommenderar jag dig att göra detta – då den svenska översättningen med titeln ”Konsten att städa” inte är särskilt bra gjord.

 

Så här rensar du ditt hem med KonMari-metoden

1. Skapa en målbild

Innan du startar din rensning enligt KonMari-metoden är det viktigt att du skapar dig en målbild. Vad vill du uppnå? Vad är ditt syfte med rensningen och viljan att skapa en bestående ordning? Ju mer detaljerad målbild du gör, desto lättare kommer processen att bli. Sätt ord på dina tankar och få ner dessa på pränt i form av text och/eller bilder.

2. Välj vad du vill ha kvar

Fokusera på vad du vill ha kvar! Vad är det som gör dig glad, eller ”spark joy” som Marie Kondo själv säger. Att ställa om sitt fokus på vad du vill spara snarare än vad du skall göra dig av med gör stor skillnad. Att göra sig av med det som inte gör dig glad innebär att vi ser våra saker med nya ögon och att vi så småningom enbart omger oss av saker vi tycker om.

3. Rensa efter kategori – ej plats

Det allra vanligaste tillvägagångssättet när man rensar är att rensa rum för rum. Men enligt KonMari-metoden ska du utgå från kategorier. Så, om du t ex skall rensa kategorin kläder skall du samla ALLA dina kläder på ett och samma ställe i en enda stor hög innan du går igenom vad du vill spara. När du går igenom en kategori i taget går processen snabbare. Har du väldigt mycket inom en kategori rekommenderas det att du bryter ner rensandet i underkategorier  – t ex strumpor, byxor osv. Fördelen med att samla allt inom kategorin på samma ställe är att det ger en mer rättvisande bild av hur många grejor du har. Ofta blir man förvånad över mängden. Dessutom kan du jämföra de olika föremålen vilket gör det lättare att bestämma vilka som skall vara kvar.

4. Rensa i rätt ordning

Enligt Marie Kondo är det som har minst emotionell laddning i ett hem kläderna. Därför är det lämpligt att börja med just kläder. Dels kommer du att se resultat snabbt och du övar upp din förmåga att känna vad som gör dig glad (spark joy) tills du kommer till svårare kategorier med mer emotionell laddning. Dessutom rekommenderas att du enbart rensar dina egna saker, inte någon annans. Därav är det lätt att börja med kläder eftersom du med säkerhet vet att du på egen hand kan fatta beslut kring dessa.

Ordningen som Marie Kondo rekommenderar i ditt rensande;
1. Kläder
2. Böcker
3. Papper
4. Komono / diverse
5. Sentimentalt (t ex fotografier och brev)

När du börjar rensa gäller det att fokusera på en kategori åt gången. Annars tappar du tempo och risken finns att du aldrig kan känna dig klar med någon kategori vilket gör att resultatet uteblir och energin att fullfölja minskar.

5. Rensa först – organisera sedan

För att hålla uppe tempot är det viktigt att inte fastna i organiserande och förvaringslösningar innan du rensat klart alla kategorier och vet vad du vill ha kvar. Marie rekommenderar att processen skall gå snabbt (6 månader). Då ger metoden störst resultat.

Marie rekommenderar också att man organiserar sitt hem utifrån typ av föremål och person. Samla alla föremål inom samma kategori på ett ställe – sprid inte ut dom över hemmet. Oordning och en känsla av röra uppstår ofta på grund av att man misslyckas med att lägga tillbaka sakerna där de hör hemma. Syftet med organiseringen och förvaringen skall därför alltid vara att göra det enkelt att plocka undan.
Köp inga förvaringslösningar innan du är klar med alla kategorier. Fram tills dess kan du använda dig av lådor och boxar som redan finns i hushållet, som t ex skokartonger.

6. Förvara stående

Efter att du rensat klart och givit alla föremål sin bestämda plats är det dags att optimera förvaringen. I möjligaste mån rekommenderas att förvara vertikalt. På det viset får du en bättre överblick av vad du har i lådorna. Dessutom är det utrymmesbesparande och lättare att bevara ordningen.

Marie Kondo rekommenderar dessutom en särskild vikningsteknik (sök på ”Marie Kondo vertical folding” på YouTube så hittar du tips hur man gör) för att förvara kläder och textilier.

 

Vill du lära dig mer om KonMari-metoden?

Gör såhär:

1. Börja med att läsa boken ”The Life-Changing Magic of Tidying Up: The Japanese Art of Decluttering and Organizing” – det är ett måste! Jag rekommenderar den engelska översättningen.

2. Ansök om att få gå med i Facebook-gruppen KonMari Sverige – här får du stöttning och hjälp i processen och lär dig massor!

3. Bonus: Se den alldeles nyligen släppta serien ”Konsten att städa – med Marie Kondo” på Netflix – ett bra komplement till boken och Facebookgruppen.

4. Gör din målbild.

5. Kör igång!

Total
93
Shares
4 comments
  1. Wow, superbra sammanfattning av metoden, Hildur! Jag är en av admins av Konmari Sverigegruppen och du ska veta att vi ser ett inflöde av medlemmar som resultat av ditt inlägg. Väldigt trevligt :-)

    1. Hej Jen!

      Vad roligt att sammanfattningen fick godkänt, av en Admin dessutom. Tack! Kul att det kommit in fler medlemmar – hoppas de kommer trivas lika bra som jag gjort/gör! Ni gör ett superbra jobb med att hålla styr på gruppen och dess innehåll och fokus. Där kan man verkligen lära sig massor!

  2. Så bra sammanfattat! Har också läst boken och ska se serien, känns som att det tar lite tid att ta in allt men tror på metoden. Gillar verkligen nya bloggen!
    Med vänlig hälsning, Josefin

    1. Hej Josefin,

      Tack för beröm och pepp! Så värdefullt att få input kring vad som uppskattas. Håller med dig där, ta lite tid att sätta dig in i metoden så du har en plan – sen är det bara att köra på kategori för kategori. Att bara ställa om hjärnan till att tänka vad man vill ha kvar och att iaktta sitt hem med nya ögon gör stor skillnad innan man kör igång. Lycka till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.