Hej och välkommen!
fixa&dona är en digital verktygslåda för dig som gillar inredning! Här får du verktyg att koppla ihop hjärna, hjärta & hand för att skapa ett hem och tillvaro som får dig att må bra och utvecklas till ditt allra bästa jag. Att se livet i färg helt enkelt! fixa&dona grundades november 2006 av mig, Hildur Blad. Jag är inredare och färgsättare och skriver om inredning, organiserande och personlig utveckling. Välkommen!

Hantera stress kan ibland vara lättare sagt än gjort. Det är olika saker som stressar oss. Ordning och struktur kring våra ägodelar och vardagen i allmänhet är viktig för mitt välbefinnande. Det ger mig förutsättningar att fokusera framåt, istället för att titta bakåt eller att fastna för mycket i här och nu. Ordning och struktur gör det lättare för mig att hantera stress.

Hantera stress – en stor fördel

Det är relativt få saker som stressar mig. Vilket jag haft stor nytta av när det gäller att balansera familjeliv, husbygge och jobbuppdrag. Jag är väl medveten vad som krävs för att jag skall kunna hantera stress som lätt kan göra sig påmind när det är mycket som händer och förväntas under en kort tid. Dessutom är jag väldigt bra på att säga nej. Vilket för min del alltid varit en självklarhet, men som jag vet att väldigt många har svårt för att göra.

Hantera stress - livet är som ett pussel - fixaodona.se

Livet – som ett pussel

När jag tänker framtid, utveckling och aktiviteter så ser jag alltid olika bilder framför mig. Den vanligaste bilden är mina pusselbitar – den bilden har jag alltid nära till hands. Både när det gäller inredning men även när jag tänker på vardagen, ja livet. Olika aktiviteter är som små pusselbitar. En del hänger ihop direkt med varandra. Andra kräver ihärdigt arbete och många aktiviteter/pusselbitar innan helheten börjar synas tydligt. Jag har också alltid en tydlig bild av det färdiga pusslet framför mig – så att jag vet vad det är som är målet. Då är det lättare att lokalisera de rätta pusselbitarna. Och är det nån händelse eller aktivitet som inte passar in i mitt livspussel så är det mentalt betydligt enklare att minimera den till en pusselbit som sedan “kastas bort”. Pusselbiten som inte passar in kan både vara en aktivitet/person som tar mer energi än det ger. Eller allt som oftast något jag testat men inser att det inte är en pusselbit som passar in i helheten. Då skall den pusselbiten bort.

Genom att minimera händelser till små pusselbitar och samla ihop allt som rör denna aktivitet i en enda pusselbit tycker jag det är mentalt enklare att hantera även jobbiga saker – sånt som är lätt gjort att älta och gräma sig över. Varför gjorde jag si, varför gjorde jag så… Jag försöker se allt i livet som inte gick riktigt som planerat som ett sätt att lära mig för att kunna uppnå ett mer lyckat resultat nästa gång. I fallen ovan syftar jag på aktiviteter/händelser av vardaglig karaktär, inte sådant som är kopplat till tragedier av olika slag.

Tre tips för att minska stress – det här fungerar för mig

För att hantera vardagslivets “måsten och vill” så har jag förutom pusslet jag nämnde ovan ett flertal andra sätt för att ta mig an vardagen för att inte skapa onödig stress. Hur och vad gör gör du?

Ett. Fokusera på det du kan påverka – nu

Jag fokuserar på det jag kan påverka just nu. Om det är något som skall göras längre fram, men som jag ändå inte har möjlighet att agera på i stunden – då har jag lärt mig att koppla bort detta. Jag ser framför mig att jag lägger aktiviteten i en byrålåda. En byrålåda som sedan inte öppnas förrän jag är redo att ta hand om dess innehåll. Jag försöker att vara här och nu när jag är i “upp-tid” dvs. när jag producerar eller genomför en uppgift. När jag har “ner-tid”, paus mellan uppgifterna tittar jag bakåt för att utvärdera utfallet och planerar för framtiden.

Två. Gör en to-do lista

Jag har alltid en mental to-do lista i huvudet där punkt ett hänger ihop med punkt två osv. Där det finns en naturlig koppling mellan varje aktivitet på listan och dess plats inbördes för att slippa onödigt arbete och att fokusera på fel saker. Om du har svårt för mentala to-do listor så kan du såklart göra din lista digitalt eller på papper. Själv har jag en mental to do-lista för aktiviteter i närtid. Medan aktiviteter sett över längre tid har jag samlade i min Bullet Journal.

Tre. Skapa struktur

Genom att sätta en grundstruktur i livet blir det betydligt färre frågor att ta ställning till. Spara beslutsförmågan till sånt som är viktigt på riktigt. Jag har gått igenom hela hemmet enligt KonMari-metoden och har tack vare detta lyckats skapa en bestående ordning i vårt hem. Det är slut på att leta efter saker, jag vet vart allt finns och det är snabbt gjort att återställa ordningen. Att slippa lägga tid på att leta efter saker, eller förvara saker som jag ändå inte vill ha har sparat mycket tid i vardagen. Jag mår sååå bra av ordning och reda omkring mig!

Vad får dig att må bra?

Total
0
Shares

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.